Trainingen & advies
systemisch denken en doen in het sociaal domein
In mijn trainingen, workshops en adviestrajecten staat het systemisch denken en doen centraal. Of het nu gaat om samenwerking binnen teams, omgaan met complexe gezinssystemen, schoolverzuim, grensoverschrijdend gedrag of intergenerationele patronen – telkens onderzoeken we wat er in de onderstroom speelt.
Niet alleen wie of wat er vastloopt, maar vooral hoe we samen het grotere geheel kunnen begrijpen en beïnvloeden.
Ik breng een rijke bagage mee uit diverse werkvelden: van ambulant jongerenwerk, leerplicht en jeugdhulp tot de (specialistische) jeugd-GGZ.
Daarnaast ben ik als docent verbonden aan verschillende opleidingen, waar ik professionals opleid in systemisch werken.
Deze brede praktijkkennis combineer ik met expertise in cultuursensitief en transcultureel werken, essentieel in een samenleving die steeds diverser wordt.
Mijn trainingen zijn altijd hands-on en ervaringsgericht. Kennis, vaardigheden én houding wisselen elkaar af in een dynamisch leerproces. Wat we bespreken, brengen we direct in de praktijk: via oefeningen, reflectie en werkvormen die uitnodigen tot voelen, ervaren en onderzoeken.
Wil je als team leren hoe je systemisch kunt werken? Zoek je verdieping op thema’s als samenwerken met ouders, meerzijdige partijdigheid of systemische diagnostiek? Of heb je behoefte aan advies op maat rondom complexe casuïstiek of beleidsontwikkeling? Neem gerust contact op, ik denk graag met je mee.
Van moeten naar ontmoeten - training voor leerplichtambtenaren
Interactieve circulaire training met aandacht voor integratie van kennis, vaardigheden en houding en zo veel mogelijk gerelateerd aan de eigen werkpraktijk. Na de training ben je in staat het schoolverzuim te zien in de sociale context waarin deze zich voordoet en dat schoolverzuim door deze context in stand kan worden gehouden.
Na de training:
- Ben je in staat om vanuit contact de context beter te begrijpen, om vanuit die context een betere connectie te maken met betrokkenen die tenslotte toelaat om passend te corrigeren en te confronteren.
- Heb je inzicht in de betekenis van systeemgericht / circulair benaderen van schoolverzuim naast de lineaire methodische aanpak en kan deze integreren.
- Heb je kennis en inzicht in de communicatietheorie en communicatie axioma’s en kun je deze toepassen in de eigen casuïstiek.
- Weet je hoe circulaire beïnvloeding kunt passen in de eigen casuïstiek en schept daarmee condities voor gedragsverandering.
- Kan je vanuit de context van jouw gesprekspartner connectie en contact maken en akkoord in de betrekkingen tot stand brengen.
- Weet je hoe je systemische hypotheses kunt vormen, kunt deze inbrengen en daarmee ruimte maken voor anderen oplossingsrichtingen.
- Heb je inzicht in de basisprincipes van de systeemtheorie en de verschillende stromingen en weet deze te vertalen naar je eigen casuïstiek.
VSV inZicht - training voor doorstroom coaches
Interactieve circulaire training met aandacht voor integratie van kennis, vaardigheden en houding en zo veel mogelijk gerelateerd aan de eigen werkpraktijk. Na de training ben je in staat het voortijdig schoolverlaten te zien in de sociale context waarin deze zich voordoet en hoe het door deze context in stand kan worden gehouden.
Na de training
- Ben je bewust van je eigen opdracht en positie zowel in de brede maatschappelijke context als in relatie tot de jongere en weet je dit vorm te geven in de begeleidingscontact.
- Ben je bewust van je eigen referentiekaders en hoe deze van invloed zijn in je werk.
- Heb je inzicht in de betekenis van systeemgericht / circulair benaderen van schoolverzuim en schoolverlaten naast de routekaart en kun je deze integreren.
- Kan je vanuit de context van gesprekspartner connectie en contact maken en akkoord in de betrekkingen tot stand brengen.
- Heb je kennis en inzicht in de communicatietheorie en communicatie axioma’s en kun je deze toepassen in de eigen casuïstiek.
- Weet je hoe je systemische hypotheses kunt vormen, kunt deze inbrengen en daarmee ruimte maken voor verandering.
- Ben je in staat om de jongere vanuit een contextueel-relationele perspectief te begeleiden naar passende perspectief.
Wensen voor incompany of op maat trainingen?
Wil je eerst de mogelijkheden samen met ons verkennen voor op maat of in company trainingen?