Interactieve circulaire training met aandacht voor integratie van kennis, vaardigheden en houding en zo veel mogelijk gerelateerd aan de eigen werkpraktijk. Na de training ben je in staat het schoolverzuim te zien in de sociale context waarin deze zich voordoet en dat schoolverzuim door deze context in stand kan worden gehouden.
Na de training:
- Ben je in staat om vanuit contact de context beter te begrijpen, om vanuit die context een betere connectie te maken met betrokkenen die tenslotte toelaat om passend te corrigeren en te confronteren.
-
Heb je inzicht in de betekenis van systeemgericht / circulair benaderen van schoolverzuim naast de lineaire methodische aanpak en kan deze integreren
-
Heb je kennis en inzicht in de communicatietheorie en communicatie axioma’s en kun je deze toepassen in de eigen casuïstiek
-
Weet je hoe circulaire beïnvloeding kunt passen in de eigen casuïstiek en schept daarmee condities voor gedragsverandering.
-
Kan je vanuit de context van jouw gesprekspartner connectie en contact maken en akkoord in de betrekkingen tot stand brengen
-
Weet je hoe je systemische hypotheses kunt vormen, kunt deze inbrengen en daarmee ruimte maken voor anderen oplossingsrichtingen
-
Heb je inzicht in de basisprincipes van de systeemtheorie en de verschillende stromingen en weet deze te vertalen naar je eigen casuïstiek
Flyer: "Van moeten naar ontmoeten"
Aanvraag PDF
Ken je dat?
Als professional ben je betrokken bij kinderen / gezinnen waar schoolverzuim speelt.
Je begint klein en probeert samen met het kind en zijn ouders een oplossing te vinden.
Maar hoe hard het kind, zijn ouders of jij ook je best doen lukt het maar niet.
Dat geeft stress en frustratie. In eerste instantie voor het kind en zijn ouders.
Ze komen onder druk te staan.
Het geeft zorgen...
Heel gauw slaat dit over op alle betrokkenen.
Hulpverleners, school, de leerplichtambtenaar, enz.
De frustratie en machteloosheid worden groter.
Beknellend.
Verhoudingen en relaties verstarren en de samenwerking begint moeizaam te lopen.
De zorgen nemen toe en escalatie ligt op de loer.
Betrokkenen wijzen naar elkaar en houden elkaar verantwoordelijk.
Drang en dwang komen aan te pas.
Terwijl het schoolverzuim doorloopt…
Daarom wil ik je uitdagen om schoolverzuim anders te gaan zien. Als een symptoom of oplossing voor, de soms nog verborgen, werkelijke knelpunt. Om schoolverzuim te zien als een communicatie middel waar goed naar geluisterd moet worden. Door schoolverzuim systeemgericht te benaderen wil ik je uitdagen om het schoolverzuim vanuit een bredere perspectief te bekijken. Om samen met de betrokkenen te zoeken naar duurzame verandering.
Ik geef workshops en trainingen voor leerplichtambtenaren en doorstroomcoaches waarin je leert om op een systeemgerichte manier schoolverzuim te benaderen om vanuit je positie van waarde te zijn.
Van moeten naar ontmoeten
Interactieve circulaire training met aandacht voor integratie van kennis, vaardigheden en houding en zo veel mogelijk gerelateerd aan de eigen werkpraktijk. Na de training ben je in staat het schoolverzuim te zien in de sociale context waarin deze zich voordoet en dat schoolverzuim door deze context in stand kan worden gehouden. Klik hier voor meer informatie.
Interactieve circulaire training met aandacht voor integratie van kennis, vaardigheden en houding en zo veel mogelijk gerelateerd aan de eigen werkpraktijk. Na de training ben je in staat het voortijdig schoolverlaten te zien in de sociale context waarin deze zich voordoet en hoe het door deze context in stand kan worden gehouden.
Na de training
-
Ben je bewust van je eigen opdracht en positie zowel in de brede maatschappelijke context als in relatie tot de jongere en weet je dit vorm te geven in de begeleidingscontact.
-
Ben je bewust van je eigen referentiekaders en hoe deze van invloed zijn in je werk
-
Heb je inzicht in de betekenis van systeemgericht / circulair benaderen van schoolverzuim en schoolverlaten naast de routekaart en kun je deze integreren.
-
Kan je vanuit de context van gesprekspartner connectie en contact maken en akkoord in de betrekkingen tot stand brengen.
-
Weet je hoe je systemische hypotheses kunt vormen, kunt deze inbrengen en daarmee ruimte maken voor verandering
-
Ben je in staat om de jongere vanuit een contextueel-relationele perspectief te begeleiden naar passende perspectief.
Wil je eerst de mogelijkheden samen met ons verkennen voor op maat of in company trainingen?
Neem contact op !